عفونت گوش خارجی

نام دیگر این بیماری - گوش شناگران - می باشد، زیرا بیشتر در شناگران که گوششان مرطوب است دیده می شود. ولی شرایط دیگری مثل حمام کردن، دوش گرفتن نیز می تواند باعث ایجاد این عفونت شود. پس از ورود آب در کانال خارجی گوش، باکتریهائی که بطور نرمال در گوش ساکن می باشند، تکثیر شده و باعث ایجاد عفونت و التهاب و تحریک مجرای گوش می شوند. اگر عفونت پیشرفت کند می تواند علاوه بر کانال گوش ، قسمت خارجی گوش را نیز درگیر کند.
علائم بیماری
شایعترین علامت بیماری خارش گوش و درد خفیف تا متوسطی که با پائین کشیدن یا حرکت دادن نرمه گوش تشدید می شود و سایر علائم شامل :
- احساس انسداد یا پرُِی گوش
- وجود ترشحات چرکی کم حجم
- تب
- کاهش شنوائی
- بزرگ شدن غدد لنفاوی اطراف گوش
پیشگیری
‎از آنجا که گوش خشک بعید است دچار عفونت شود. برای پیشگیری از عفونت لازم است که پس از شنا و یا حمام کردن آب را از گوش خارج کرده و از میزان رطوبت کانال گوش کاست.
ایمن ترین وسیله برای خشک کردن گوش استفاده از - سشوار - می باشد.
توجه نمایید که استفاده از گوش‌پاکن برای خشک یا تمییز کردن مجرای گوش بهیچ‌وجه توصیه نمیشود! به این افراد توصیه می شود که هر چند وقت یکبار به متخصص گوش و حلق و بینی جهت پاکسازی مجرای گوش مراجعه کنند.
پیش‌آگهی و درمان
سیر عفونتهای گوش خارجی معمولا بسمت بهبودی بدون عارضه میباشد. درمان شامل پاکسازی مجرای گوش و استفاده از فطره‌های موضعی آنتی‌بیوتیک و ضدالتهاب است. پاسخ به درمان در اکثر بیماران خوب و سریع است.
اما همین عفونت ظاهرا خفیف در کسانیکه بیماری زمینه‌ای تضعیف‌کننده سیستم دفاعی بدن را دارند، مثل دیابت میتواند بسرعت گسترش یابد و به بافتهای عمقی و استخوان گوش نفوذ کند و نمای پیشرونده و مقاوم به درمان داشته باشد. این دسته از بیماران نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیکهای تزریقی بمدت طولانی ( ۶-۴ هفته) و گاه عمل جراحی وسیع برای حذف نسوج عفونی دارند.
بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید درد و خارش گوش را جدی بگیرید.